Autonomous Mobility
Helpful. Simple. Seamless.

News

 
 

NEWS

Big and small news, recommendations and inside-tips are featured right here on our blog. 

Fear of missing out? Do subscribe to our mailing list and stay updated. 

 
pexels-photo-108603.jpeg
 

Første selvkørende bus på gaden i Göteborg

 Bussen kører på Chalmers campusområde.

Bussen kører på Chalmers campusområde.

Nu kører den første selvkørende bus i Göteborg, Sverige. Indvielsen fandt sted torsdag den 3. maj på campusområdet ved Chalmers Teknologiske Universitet i bydelen Johanneberg. 

Fra 3. maj - 1. juni kan man køre gratis med en selvkørende shuttlebus på en strækning mellem Chalmers hovedindgang og universitetets bibliotek.

”Vi vil vise, at selvkørende køretøjer er både sikre og behagelige,” siger Anne Rosa Simonsen, Communications Lead hos operatøren Autonomous Mobility, som er ansvarlige for busdriften. ”At komme på gaden i blandet trafik føles som en månelanding for os.”

Projektet er det andet af sin slags i Skandinavien.

Bag satsningen står et partnerskab af 15 organisationer og virksomheder med tilknytning til mobilitet, byudvikling og transport. Birger Löfgren fra forskningsinstituttet RISE Viktoria leder projektet.

”Disse små, selvkørende busser er en helt ny type transportmiddel, som skaber muligheder, vi aldrig før har haft,” siger han. ”Busserne kan hjælpe os med at forstå, hvordan fremtidens byer kan udvikles med mindre privatbilisme og mere ressourcebevidste transportformer, hvor vi rejser mere sammen.

Efter det fire uger lange forsøg på Chalmers-området flytter projektet efter sommerferien til Lindholmen Science Park. Lindholmen Science Park er en innovationshub under hastig udvikling, hvor blandt andet en stor del af Sveriges transportudvikling foregår. Der fortsætter forsøget i en periode på seks måneder.

”Dette er et vigtigt og bredt organiseret projekt, hvor erhvervsliv, forskningsinstitutioner og offentlige myndigheder arbejder sammen,” siger Birger Löfgren.”Under forsøgsperioden vil vi lave forskningsprojekter om teknologi og brugeradfærd, hvilket gør det muligt at vurdere de langsigtede potentialer i implementering af selvkørende løsninger.”

Fakta om projektet

Projektet i Göteborg er en del af den svenske regerings partnerskabsprogram ’Nästa generations resor och transporter’ og finansieres til dels af Vinnova gennem Drive Sweden. Med selvkørende shuttlebusser mindskes behovet for parkeringspladser, og der åbnes for andre måder at bruge byrummet på. Målet er at teste, hvordan nye, delte transportløsninger kan bidrage til en fortsat bæredygtig byudvikling.
 
Satsningen ledes af forskningsinstituttet RISE. Partnerne er: Autonomous Mobility, Chalmers tekniska högskola, Chalmersfastigheter, Ericsson, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborgs Stad Parkering AB, Härryda kommun, Karlastaden Utveckling AB, RISE Research Institutes of Sweden, Sunfleet, Stadsbyggnadskontoret og Trafikkontoret Göteborgs Stad, Volvo Cars, Västtrafik og Älvstranden Utveckling AB.
 
Fakta om bussen

  • Model: Arma
  • Busproducent: Navya
  • Tophastighed i Göteborg: 20 km/t
  • Antal passagerer: 10
  • Vægt: 2.400 kg
  • Mål: 475 cm (L), 265 cm (H), 211 cm (B)
  • Rækkevidde: Ca. 100 km eller 8 timers kørsel på en opladning.
  • Eldrevet.
  • Understøtter bæredygtig byudvikling med færre parkeringspladser.
  • Busmodellen kører i dag i projekter i Frankrig, USA, Schweiz og Australien.


Kontakt


Læs mere

www.självkörandeGBG.nu
www.amobility.dk/gothenburg