Autonomous Mobility
Helpful. Simple. Seamless.

News

 
 

NEWS

Big and small news, recommendations and inside-tips are featured right here on our blog. 

Fear of missing out? Do subscribe to our mailing list and stay updated. 

 
pexels-photo-108603.jpeg
 

Sådan styrker selvkørende løsninger den kollektive transport

 

I Danmark er vi glade for at dele. Ejerskab erstattes på flere og flere områder af deleløsninger eller abonnementer. Det går hånd i hånd med den rivende teknologiske udvikling, som gør det muligt at få opfyldt ens behov on demand via ens smartphone.

Det gælder også for transport. Det at eje en bil er ikke en forudsætning for at komme omkring her i landet. Og ifølge Danmarks statistik råder kun 16% af familierne i Danmark over flere biler. Vi er glade for at vores toge skaber sammenhæng på tværs af landet, og mange af os bruger flittigt busser til at komme fra A til B i de store byer til daglig.

Busser, lokalbaner, regionaltog, intercitytog, letbaner, s-tog og metro spiller en kolossal rolle for vores mobilitet. Fidusen med fælles løsninger er os alle til gavn: Det mindsker trængslen og gavner klimaet. Men der er også udfordringer forbundet med den kollektive transport.

 

Ikke fintmasket nok, dyrt og ufleksibelt

Den første udfordring med kollektiv transport er, at den ikke er fintmasket nok. Det kan de fleste borgere uden for Københavns bymure i særdeleshed skrive under på. Der kan være langt til den nærmeste togstation eller busstoppested.

De fleste kan jo bare hoppe på cyklen eller trave hen til stoppestedet eller stationen. Også i sne og slud. Men der er også mange borgere, som af den ene eller anden årsag ikke kan tage cyklen eller gå et par kilometer. Det kan f.eks. være ældre mennesker, personer med bevægelseshandicap og kroniske lidelser, blinde eller svagtsynede og små børn, som ikke kan krydse stærkt trafikerede veje på egen hånd. Lige netop disse grupper har brug for, at vi demokratiserer mobiliteten og gør nettet langt mere fintmasket.

Den anden udfordring med kollektiv transport i dag er, at det er dyrt at opretholde. Vedligeholdsudgifter knyttet til køretøjerne kan man næppe komme uden om, men der er samtidig enorme anlægsudgifter forbundet med togskinner, signalsystemer, metroudgravninger og deslige. Budgettet for Metroselskabets nye Cityring i København løber ifølge Metroselskabet selv op i 24,6 mia. kr. i 2017, og regningen for DSB’s nye signalsystem kan ifølge Ingeniøren ligeledes risikere at komme over de 24 mia. kr.

Endelig: Den tredje udfordring med kollektiv transport er, at det er ufleksibelt. Bussen kører fra et sted, hvor du ikke er, til et sted, hvor du ikke skal hen, på et tidspunkt der ikke passer dig. Busser og tog kører i faste køreplaner og har ingen mulighed for at tilpasse sig behov, der skifter henover dagen. Det betyder, at folk står som sild i en tønde, når der er myldretid kl. 16:30 ned ad Nørrebrogade - og at bussen kører halvtom rundt på andre tidspunkter.

 

Fordelene ved selvkørende løsninger

pexels-photo-406600.jpeg

En måde at løse alle tre udfordringer er den, som vores team arbejder på: Nemlig at introducere selvkørende køretøjer. Selvkørende køretøjer, der skal fungere som supplement til - og udbygning af - den kollektive transport, vi kender i dag. Hvis vi f.eks. indsætter selvkørende minibusser til at binde boligområder sammen med nærmeste togstation, så kan vi slå flere fluer med ét smæk.

Vi skaber det fintmaskede net med en lille, fleksibel bus med plads til 8-14 personer - som lige om lidt selv kan køre derhen, hvor der er behov, når der er brug for det. Den kan integreres med software og sensorer, så brugere kan tilkalde den via en app - eller ved at bussen via smart data ved, hvor mange mennesker, der er ved et stoppested. Er der mange mennesker, kommer der en ekstra bus. Det vil øge mobiliteten og give flere mennesker mulighed for at komme omkring. Let og ubesværet.

En selvkørende shuttlebus, der kører på el, er både sikker og miljøvenlig - og den generer heller ikke med støj. Og så er der den væsentlige pointe, at der ikke er brug for at lægge hverken skinner eller grave tunneller for at indsætte den nye transportform. Selvkørende køretøjer er klar til at køre på helt almindelige veje, efter de har foretaget en enkelt scanning af de områder, de skal køre i. Det kræver ikke yderligere anlægsbehov.  

 

Systemerne bliver bundet sammen

Men perspektivet er større end den lille shuttlebus. For meningen er jo, at den bliver indgangen til en videre rejse i flere offentlige transportmidler. Hvis din selvkørende shuttlebus kan tage dig hen til togstationen, tager du toget videre, og pludselig hænger systemerne så godt sammen, at også dem, der tidligere ville sværge til personbilen, kan se fordelene ved at skifte fra at være bilist til mobilist. På den måde kan vi udnytte de køretøjer, der er på vejene og skinnerne endnu bedre.

De kommende år vil vi opleve en stor omvæltning i transportmønstrene verden over. Elektrificering og automatisering bliver standarden. Det er derfor nu, vi skal investere og gribe muligheden for at gøre Danmark til et selvkørende foregangsland. Og gøre det på en gennemtænkt måde, der skaber det fintmaskede net af mobilitet, som gør danskerne bedre kørende i alle landets kommuner.