Vi der arbejder med selvkørende teknologi møder ofte stærke reaktioner, når vi fortæller om det, vi bygger vores forretning på.

Alle har en holdning til selvkørende biler. Og alle berøres på en måde følelsesmæssigt. For biler der kører helt af sig selv lugter af noget, der vil ændre vores samfund drastisk.

Men for at vi kan få et realistisk billede af, hvordan samfundet kunne se ud med selvkørende biler på vejene, skal vi først have ryddet nogle myter af bordet. Her ser du fem af de mest hårdnakkede myter, vi møder, når vi kommer rundt omkring.

Trafik-vej-aften.jpg

1. Selvkørende biler bliver ikke udbredt, for folk elsker at køre selv

Køreglæde: Et dejligt begreb, som især marketingfolk i den gamle verdens bilbranche har brugt til hudløshed. Men lige så rart og befriende det kan være at styre et køretøj selv på en åben kørebane i eftermiddagssolen, lige så dræbende kan det være at sidde fast i en trafikprop, at skulle til mekanikeren for anden gang på tre uger, at skulle cirkle omkring i et kvarter efter en parkeringsplads eller at skulle holde sig vågen og opmærksom på en mørk vej sent om aftenen.

Verden over øges trængslen. Det gør den også i byområderne herhjemme. Flere kommer til at køre mere fremover, og snart vil ulemperne ved privat, manuel kørsel være så store, at køreglæden kan ligge på et meget lille sted. Vi tror dog på, at man i stedet kan få utrolig meget glæde ud af at bruge mere tid med f.eks. familien og ved at konvertere transporttid til nyttetid, når man ikke længere skal have hænderne på rattet og fødderne på pedalerne.

 

2. Selvkørende biler vil få driftproblemer, fordi folk hele tiden vil teste om de standser

Det er fascinerende, at et 2.400 kg tungt køretøj uden chauffør standser, når nogen træder ud foran den. Det synes vi også! Men vi tror ikke, at forbipasserende vil udgøre et større problem ved at “teste” bussernes reaktionsevne på den måde. For i trafikken har vi en uskrevet social kontrakt med hinanden. Vi forsinker ikke med vilje vores medmenneskers rejse. Vi træder ikke ud foran buschaufføren for at se, om hun virkelig standser bussen, og vi sætter ikke forhindringer op på cykelstien for at se, hvad der mon vil ske. Når en selvkørende bus først er blevet sat i drift, vil den hurtigt blive accepteret som et almindeligt offentligt transportmiddel - som man naturligvis ikke bevidst generer.

 

3. Det er etisk betænkeligt at overlade ansvaret over folks liv til en computer

Vejkryds.jpg

Der er spekuleret ganske meget over, hvordan en selvkørende bil i blandet trafik håndterer trolley-problemet. Set med vores øjne er der ikke meget at diskutere. Vores køretøjer er programmeret til at standse, når de opdager noget på deres rute, som afviger fra det 3D-billede, de har indlagret. Vi beder ikke busserne om at prioritere mellem mennesker, eller mellem mennesker, dyr og bygninger. Busserne skal bare standse. I øvrigt er det os som operatør, der har ansvaret, når køretøjerne er i drift.

 

4. Selvkørende biler er farlige, fordi de ikke forstår kompleks trafik

Softwaren i selvkørende køretøjer forbedres med eksponentiel hastighed. Vi ser for tiden et globalt kapløb om, hvem der kommer til at eje det selvkørende marked. Det betyder, at der bliver kastet enormt mange ressourcer ind i udviklingen af den allerbedste software, og at man konstant tester og forbedrer teknologien. De køretøjer, vi har hos Autonomous Mobility, forstår allerede mange komplekse trafiksituationer, og er de i tvivl, er de programmeret til at handle forsigtigt. Når vi ruller køretøjerne ud i pilotprojekter, er det blandt andet for at vise, at de kan navigere driftsikkert i blandet trafik.

 

5. Der kører allerede selvkørende biler i Danmark

Nej, det gør der ikke. Autonomous Mobility er indtil videre den eneste aktør, der er gået i gang med processen med at få godkendt pilotprojekter hos myndighederne, siden loven trådte i kraft 1. juli 2017. Kort fortalt skal vi først have godkendt en assessor, altså en uvildig tredjepart, der skal vurdere pilotprojektets rute og sikkerhed. Dernæst skal vi have godkendt selve pilotprojektet af myndighederne. Vi krydser fingre for en overskuelig sagsbehandlingstid, så vi hurtigst muligt kan få hjul på jord.

Følg med her på bloggen og på vores sociale kanaler, så du kan være med, når de første selvkørende køretøjer ruller ud i trafikken!