Autonomous Mobility

Aalborg Øst

 

AALBORG ØST

 

Mobilisering af en bydel med førerløse busser. Det er, hvad pilotprojektet i Aalborg Øst har som sit fornemste mål. I dag er bydelen stærkt opdelt, og borgerne mangler mobilitet både internt og eksternt. Ved at indsætte selvkørende busser i shuttledrift på tværs af området i en forsøgsperiode vil områdets beboere kunne komme omkring på en let og tryg måde, og kvarteret vil blive knyttet bedre sammen.  

 
 
 

Seneste nyt

IMG_3117.jpg

I øjeblikket arbejder Aalborg Kommune på en ansøgning til Vejdirektoratet, som inkluderer en assessorvurdering og godkendelse af busserne. 

Anlægsprojektet med udvidelsen af Astrupstien er i fuld gang.

Ultimo juni er der blevet afholdt en auktion over busstoppesteder på ruten.

>> LÆS PRESSEMEDDELELSEN AF 9. MARTS 2018.

 

Aalborg.png

Pilotprojektet - helt kort

Projektet har til formål

  • at højne den interne mobilitet i området                                                      
  • at mobilisere en gruppe borgere, som i dag ikke er så mobile                    
  • at linke boligområdet til den øvrige kollektive transport ud af området                            
  • at gøre Aalborg Øst til en ’first mover’ inden for selvkørende teknologi
  • at øge trygheden i området samt skabe lokalt ejerskab til shuttlebusserne
  • at bidrage med viden om mødet mellem teknologi, by og mennesker  

Godt at vide om den selvkørende bus

  • Det er gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.
  • Til forsøget benyttes tre selvkørende busser, hvoraf de to vil være i drift, mens den tredje lader op i en garage tæt ved stien.
  • Busserne er 100% eldrevne, har plads til op til 11 passagerer og vil max køre 23 km/t.
  • Busserne er i starten bemandet med en ombordværende operatør.
  • Busserne kan køre autonomt og navigerer ved hjælp af en række sensorer og LiDAR-teknologi.
 
 
Boern_bus.JPG

Rute og stoppesteder

Shuttlebussen deler kørebane med cyklisterne, mens fodgængerne får deres eget tracé. Ruten går ad Astrupstien fra Jerupstien til det nyåbnede demensplejecenter og tilbage igen. Ruten er i alt ca. 2,1 km og har ti indlagte stoppesteder.

 

IMG_3779.jpg

Forvandlingen af Aalborg Øst

Den førerløse bus er en del af byudviklingen af Aalborg Øst. Bussen medvirker til at sætte skub i en bæredygtig udvikling af bydelen. Aalborg Øst skal fremover samles om Astrupstien, som bliver bydelens nye hovedgade og rygrad på tværs af forskellige bebyggelser og borgere i Aalborg Øst. 

Bussen skal give sammenhold og lokalt ejerskab om hele udviklingen af Aalborg Øst.

Anlæggelsen af det nye byrum omkring Trekanten og tunellen under Humlebakken varetages af Aalborg Kommune i samarbejde med Real Dania. Udvidelsen af stien sker i samarbejde med Himmerland Boligforening, Alabu Bolig og Lejerbo, der medfinansierer udvidelsen gennem Landsbyggefonden.

Par_i_bus.jpg

Samarbejdspartnere

Aalborg Kommune har sammen med Aalborg Universitet og Nordjyllands Trafikselskab skabt rammerne for et unikt forsknings- og udviklingsprojekt om implementering af førerløs teknologi og effekterne heraf i samfundet.

Med Aalborg Kommunes valg af Autonomous Mobility som operatør og samarbejdspartner er projektet et skridt tættere på at blive virkelighed.

Samarbejdet her har karakter af et OPI-partnerskab med henblik på løbende at tilpasse og udvikle driften på baggrund af de praktiske erfaringer og indsigter.